Wees blij met jezelf: zo bereik je body positivity

Het zal je vast niet ontgaan zijn, om Body Positivity kunnen we tegenwoordig niet meer heen. En dat is maar goed ook! Sinds de #bodypositivity beweging op social media gaande is denken steeds meer mensen bewust na over zichzelf en een ander. Ook ik ervaar dit en ik kan niet anders zeggen dan dat het goed is dat deze beweging ontstaan is.

Het schoonheidsideaal van een slank lichaam, gladde huid en een fit voorkomen maakt steeds meer plaats voor diversiteit in maat, vorm en kleur. Dat deze diversiteit tegenwoordig meer en meer geaccepteerd wordt draagt positief bij aan het zelfbeeld van onzekere vrouwen. En hoe beter we over onszelf en een ander denken des te gelukkiger we ons voelen! Maar hoe word je dan body positive over jezelf? Daar kom ik later in dit artikel op terug.

Wat is eigenlijk Body Positivity?

Body positivity betekent dat je een positief beeld hebt over je eigen lichaam en de mensen om je heen. Je beoordeelt jezelf en anderen niet op hoe ze eruit zien en je streeft niet naar het perfecte lichaam. Het gaat dus niet alleen om jezelf, het gaat erom dat ieder lichaam er mag zijn. Een maatje meer of minder, gekleurd of niet, jong of oud en een zichtbare aandoening of handicap worden steeds meer geaccepteerd.

Ook in de media en de kledingindustrie zie je steeds meer body positivity. Je ziet het terugkomen in mediacampagnes, bij paspoppen in kledingwinkels en de modellen en aangeboden maten in webshops. Ook het programma van Fred van Leer op TLC ‘Alles uit de kast’ is een voorbeeld van body positivity in de media, een programma waar ik met veel plezier naar kijk!

Nou is het niet zo dat body positivity je een vrijbrief geeft om je maar vol te proppen met ongezonde voeding terwijl je de hele dag op de bank ligt te vegeteren. Het gaat erom dat je jezelf en je lichaam accepteert gewoon zoals je bent, ongeacht of je tekortkomingen hebt of niet. En dat je daarnaast een neutrale relatie ontwikkelt met voeding en beweging.

Hoe word ik body positive over mijzelf?

Hoe je er ook uitziet, je verdient het om gelukkig te zijn met jezelf. Ieder lichaam is mooi, bijzonder en uniek. Het begint bij je eigen lichaam mooi te vinden, gewoon zoals je bent. En vergeet niet, je bent hierin niet alleen. Vrijwel iedereen heeft wel iets op zichzelf aan te merken, terwijl andere mensen dit helemaal niet zien. Zij zien jou en zien dat dit bij jou hoort. Die andere mensen zijn veel teveel met zichzelf en hun eigen imperfecties bezig. Grappig toch?

Het is zonde van je tijd om teveel bezig te zijn met body shaming want je bent voor de rest van je leven aan dit lichaam overgeleverd. Dan kun je je maar beter goed gaan voelen over jezelf, en de enige die dat kan veranderen ben jijzelf. Alleen jij kan ervoor zorgen dat je zelfverzekerd bent over je lichaam. En dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat klopt. Het is een proces om je lichaam lief te hebben en te accepteren. Dit proces zal met ups en downs gaan en vergt veel energie van je. Maar dit proces is het zeker waard want uiteindelijk zul je je alleen maar beter gaan voelen en meer gaan genieten van wat het leven je te bieden heeft.

Hieronder heb ik zeven tips voor je om toe te werken naar een positief lichaamsbeeld. Kijk welke adviezen jou het meeste aanspreken en probeer deze vanaf nu elke dag toe te passen. Als dit niet meteen lukt dan is dat niet erg, maar blijf wel probeer en straf jezelf niet als het niet gaat zoals je wilt.

7 tips naar body positivity

1. Begin met body neutraal, accepteer jezelf eerst
Het kan zijn dat positief zijn over je eigen lichaam en je er comfortabel in voelen voor jou lastig is om zomaar ineens van de ene op de andere dag mee te beginnen. Als je bepaalde lichaamsdelen haat of er zelfs van walgt is de overgang naar je er comfortabel mee voelen erg groot. Het kan zelfs als een niet haalbaar doel voelen. Begin dan met neutraal te kijken naar je eigen lichaam en gewoon te ‘zijn’. Accepteer je lichaam zoals het is, streef niet naar perfectie en leg jezelf geen druk op om lichaamsdelen te willen veranderen. Draag kleding waar je je comfortabel in voelt en doe je weegschaal de deur uit. Deze eerste stap kan je uiteindelijk brengen naar een positieve kijk op je eigen lichaam.

2. Respecteer je lichaam
Accepteer niet alleen je buitenkant maar waardeer je lichaam in zijn geheel en alles wat ze kan. Hoe bijzonder is het dat alles met elkaar in verbinding staat en je door dit lichaam kan genieten van alles wat het leven je te bieden heeft. Je kan ruiken, voelen, lachen, genieten, etc. Je lichaam geneest als je ziek bent en ze brengt je overal waar je heen wilt. We hebben maar 1 kostbaar lichaam, het leven is te kort om altijd negatief te zijn over jezelf. Omarm hetgeen waar je niks aan kan doen en probeer op een gezonde neutrale manier te werken aan waar je eventueel wel iets aan zou kunnen doen.

3. Wees niet kritisch op je lichaam en op dat van een ander
Als je naar jezelf kijkt in de spiegel, zoek dan niet de punten op die je niet leuk vindt. Focus je juist op je positieve punten en geef jezelf hiervoor complimenten. Wees ook niet negatief over jezelf in het bijzijn van anderen, op die manier vertellen we anderen dat ze negatief mogen zijn over ons of over een ander. En laat dit nou juist het tegenovergestelde van body positive zijn.

4. Zie (sociaal) media niet als de norm
Neem de berichten en foto’s die je op social en in de media voorbij ziet komen met een grote korrel zout. Het is algemeen bekend dat de meeste beelden die in de media gebruikt worden bewerkt zijn met Photoshop en dat er op social media veel filters worden gebruikt voor het perfecte plaatje. Je vergelijkt jezelf dus met een niet bestaand en niet realistisch beeld. Zonde van je tijd dus om je daardoor slecht over jezelf te gaan voelen. Besteed deze tijd liever aan jezelf.

5. Omarm een neutrale relatie met eten en beweging
Vergeet diëten en obsessief sporten. Dit heeft nooit gewerkt, hier wordt niemand gelukkig van en het werk een ongezonde relatie met eten in de hand. Als het wel had gewerkt dan was iedereen dun geweest. Van crash diëten, calorieën tellen tot aan alles eten wat los en vast zit is zeer ongezond voor je lichaam. In het boek VET belangrijk wordt beschreven dat je met diëten stresshormonen activeert die een verstoorde metabolisme veroorzaken. Zo daalt het hormoon dat verantwoordelijk is voor een verzadigd gevoel waardoor je juist meer trek hebt dan voor je op dieet ging. En neemt de ruststofwisseling af waardoor je verbranding lager wordt. Dit kan uiteindelijk juist leiden tot obesitas. Accepteer dus hoe je er uitziet, door genen heeft het ene mens meer aanleg om dik te worden dan de andere. Eet als je honger hebt en kies voor gezonde voeding, houd qua voeding de 80/20 regel aan en beweeg dagelijks op een gezonde manier door bijvoorbeeld te wandelen.

6. Besteed je tijd liever aan jezelf
In plaats van je tijd te verspillen aan kritisch te kijken naar je onvolkomenheden kun je deze tijd beter aan positieve dingen besteden. Laat je lichaam weten dat je het waardeert en besteed wat tijd aan jezelf. Neem een heerlijk warm bad, zet een geurkaarsje aan en luister naar relax muziek (ik luister graag naar dit nummer als ik in bad lig). Of ga een dagje naar de sauna, zoek een rustgevende plek buiten op of start met een fijne handwerk hobby. Trakteer jezelf eens op een mooi kledingstuk of een paar schoenen dat je anders niet durfde te dragen. En geniet van dat stukje chocolade of taart zonder je schuldig te voelen. Vier je lichaam en vier het leven!

7. Je bent goed genoeg zoals je bent
Vergelijk jezelf niet met anderen, schenk geen aandacht meer aan de negatieve stemmen in je hoofd en maak een lijst met dingen die je wél leuk vindt aan jezelf. Je lichaamsvorm zou geen onderdeel van een modetrend mogen zijn, dik is niet in en dun is niet uit of andersom. Elk lichaam ongeacht hoe ze eruit ziet is goed genoeg. We zijn goed genoeg, gewoon zoals we zijn.

Bronnen
Healthline.com
Bodypositive.nl


Vraag: hoe kijk jij tegen body positivity aan? Ben jij lief genoeg voor jezelf?


Ontvang gratis de ‘Zelfliefde Startersgids’!

In dit gratis e-book geef ik je handvatten en diverse waardevolle tips om vandaag nog te starten met zelfliefde. Download nu gratis!


Door te downloaden ga je ermee akkoord dat ik je gegevens met zorg verwerk volgens de privacyverklaring.

5 comments

  1. Het moeilijke met gevoelszaken is dat ze op papier zo waar zijn, maar in de praktijk zo moeilijk zijn. Kijk maar eens een avondje tv en zie hoeveel zogenaamde grappen er over uiterlijk gemaakt worden. Of reclames waar gezette mensen steeds als fout worden weggezet en slanke mensen als goed.

  2. Ik kijk naar mijn Insta feed of naar modellen in een tijdschrift net als dat ik naar een film kijk, het is fictie en ik kijk ernaar als entertainment, meer niet. Ik zou ook nooit met mezelf vergelijken. Ik vind mezelf prima, dit is wie ik ben. Ik heb wel moeite met mezelf ouder zien worden, grijze haren zien verschijnen, dat soort dingen. Ook dat is een acceptatieproces.

  3. Mooi artikel! Een aantal jaren terug vergelijk ik mijzelf ook vaak met meiden op insta en was ik erg bezig met sporten en voeding. Nu ik dit los heb gelaten, voel ik mezelf eigenlijk veel beter. Niet te veel nadeken en gewoon blij zijn met wie je bent 🙂

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.