De hectiek van het dagelijks leven neemt steeds meer toe. Het leven is druk en complex geworden waardoor veel mensen stress ervaren. Door een eenvoudig leven te leiden kun je een hoop stress wegnemen. In dit artikel lees je 50 praktische tips die je kunnen inspireren hoe je simpeler en eenvoudiger kan leven. Zo kan er meer ruimte ontstaan voor wat echt belangrijk is.

Wat betekent een eenvoudig leven leiden?

Bij een eenvoudig leven, ook wel simpel leven of ‘slow living’ genoemd, ligt de focus op het vereenvoudigen en minimaliseren van zowel je materiële bezittingen als je mentale lasten. Je streeft naar minder stress, minder afleiding en meer naar betekenis in het dagelijks leven. Overbodige complexiteit laat je los en in plaats daarvan focus je je op de dingen die echt van belang zijn voor je welzijn en geluksgevoel.

Bij een eenvoudig leven staan de basisbehoeften die ieder mens nodig heeft meer centraal. Denk bijvoorbeeld aan een eigen plek om te leven, gezond en lekker eten en drinken, genieten van de natuur, hobby’s die je voldoening brengen en aandacht schenken aan je zintuigen zodat je meer in het hier en nu kunt zijn.

Leestip: Vertraag je leven voor meer innerlijke rust | 5 tips voor slow living

Welke voordelen heeft een eenvoudig leven?

In het dagelijks leven liggen veel uitdagingen. De lat ligt bij veel mensen erg hoog, zowel op het werk, als op school en privé. Veel mensen zijn overprikkeld door (social) media en we hebben een keuze aan overvloed. Dit alles zorgt voor veel stress wat op zijn beurt kan leiden tot burn-out en depressie. Niet voor niets nemen deze mentale ziektes steeds meer toe.

Bij een eenvoudig leven ga je terug naar de basis, naar wat echt belangrijk voor je is. Kijk eens naar hoe het vroeger ging, mensen leefden met minder en leefden meer met de natuur. Iets wat minder stress en een betere mentale gezondheid oplevert.

Je hoeft niet meteen alles wat je hebt op te geven, maar probeer de luxe die wij tegenwoordig kennen meer in harmonie te laten zijn met onze basisbehoeften. Dit zal bijdragen aan meer voldoening, vreugde en minder stress.

relaxte vrouw die eenvoudig leven praktiseert
Beeld: Freepik

50 tips die jouw leven eenvoudiger maken

In onderstaand overzicht vind je 50 praktische tips die je leven kunnen vereenvoudigen. Ze helpen je op het gebied van materiële bezittingen, dagelijkse taken, financiële en digitale organisatie en je mentale gezondheid.

Omdat iedereen anders is met andere waarden, overtuigingen en uitdagingen, zullen sommige van deze manieren je aanspreken en andere niet. Dat is oké. Kies de ideeën die je aanspreken en probeer niet teveel in één keer te doen anders raak je overweldigd. Pak het stap voor stap aan zodat ze een blijvende impact zullen hebben!

Vereenvoudig je huis

  • Minimaliseer bezittingen: Dit betekent dat je kritisch kijkt naar je bezittingen en alleen datgene behoudt wat je echt nodig hebt of wat je blij maakt. Door overbodige spullen weg te doen, kun je een opgeruimde leefomgeving creëren en stress verminderen. Ga door je bezittingen en doneer, verkoop of gooi items weg die je niet nodig hebt of waar je geen waarde aan hecht.
  • Omarm een minimalistische leefruimte: Omarm minimalisme door een lege ruimte niet op vullen omdat het te leeg voelt. Laat de ruimte leeg en omarm het juist. Het zal je tijd en geld besparen en meer ruimte opleveren!
  • Organiseer je spullen: Een georganiseerd huis zorgt voor minder rommel en meer rust in je hoofd. Zorg voor opbergoplossingen die bij jou passen en houd je leefruimte netjes. Houd soortgelijke items bij elkaar en organiseer ze in duidelijke containers of lades. Dit maakt het eenvoudiger om dingen terug te vinden.
  • Bepaal een vaste plek voor alles: Zorg ervoor dat elk item in je huis een vaste plek heeft. Dit helpt bij het voorkomen van rommel, het maakt opruimen gemakkelijker en het verminderd stress. Neem daarnaast elke dag de tijd om de dingen die gebruikt zijn terug te leggen op hun juiste plek.
  • Minimaliseer meubilair en keukengerei: Beperk de hoeveelheid meubilair tot wat essentieel is. Investeer in meubels die lang meegaan en voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Dit bespaart geld en ruimte. Beperk daarnaast het aantal keukenapparaten, potten en pannen tot wat je regelmatig gebruikt. Dit helpt bij het vereenvoudigen van koken en opruimen.
  • Digitaliseer papierwerk: Scan en bewaar belangrijke documenten digitaal om papierstapels te verminderen. Zoals rekeningen, contracten en financiële gegevens. Scannen en opslaan van papieren documenten in digitale vorm vermindert rommel en maakt documentenbeheer gemakkelijker.
  • Minimaliseer decoraties: Verminder decoratieve items in je huis. Kies voor enkele zorgvuldig gekozen stukken die echt betekenis voor je hebben zodat je huis rust uitstraalt. Onthoud ‘less is more’.
  • Minimaliseer kleding: Vereenvoudig je kledingkast door items die je zelden draagt te doneren en alleen kleding te behouden die comfortabel zit, die je regelmatig draagt en goed bij elkaar passen. Hierdoor maak je ‘s ochtends sneller keuzes en verminder je de chaos in je kledingkast.
  • Houd een “in-uit” regel voor nieuwe aankopen: Voordat je iets nieuws koopt, vraag jezelf af of je bereid bent om er iets ouds voor weg te doen. Op deze manier zorg je voor een evenwichtige verdeling van spullen in je huis.
  • Beperk verzamelingen en overbodige spullen: Heb je de gewoonte om spullen te verzamelen zoals boeken, souvenirs of hobbybenodigdheden, dan is het goed om kritisch te kijken naar wat je echt wilt behouden en wat je beter uit je huis kunt verwijderen.

Vereenvoudig je taken

  • Maak een dagelijkse to-do lijst: Stel een overzichtelijke lijst op van taken die je elke dag wilt voltooien om je dag georganiseerd te houden. Het eenvoudig leven agenda 2024 kan je hierbij ondersteunen.
  • Gebruik checklists: Checklists bieden een duidelijk overzicht zodat je georganiseerd blijft. Maak checklists voor complexe taken en deel ze op in eenvoudige stappen. Zo zie je in een oogopslag wat er nog gedaan moet worden.
  • Prioriteer belangrijke taken: Identificeer de belangrijkste taken op je to-do en checklist lijst. Wees kritisch naar je taken en richt je aandacht vooral op de belangrijkste. Door deze meer aandacht te geven kan dit leiden tot betere resultaten, meer voldoening en minder stress.
  • Plan je maaltijden: Door je maaltijden een week vooruit te plannen vereenvoudig je je leven omdat je er tijd mee bespaard. Daarnaast bevorderd het gezondere keuzes en bespaart het geld omdat je minder impulsaankopen doet. Tevens minimaliseert het de dagelijkse zorgen over wat te eten wat leidt tot minder stress.
  • Focus op één taak tegelijk: Multitasking kan overweldigend zijn. Richt je aandacht daarom op één taak tegelijk en maak deze af voordat je naar de volgende gaat. Dit zal leiden tot betere concentratie, minder fouten wat weer leidt tot tijdsbesparing en minder stress.
  • Beperk taken en activiteiten: Een overvolle agenda laat weinig ruimte over voor rust en ontspanning. Wees daarom selectief in de activiteiten en taken waar je ja op zegt en zeg nee tegen verplichtingen die kunnen leiden tot tijdverspilling en stress. Zo houd je tijd over voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn.
  • Beperk sociale verplichtingen: Wees selectief in de sociale verplichtingen die je wilt bijwonen en welke je beter kan overslaan. Zo kun je meer tijd besteden aan rust en ontspanning. Het helpt je ook te focussen op de relaties die zinvol voor je zijn en die je energie geven in plaats van oppervlakkige contacten die energie kosten.
  • Leer delegeren: Het is verstandig om verantwoordelijkheden te delegeren aan anderen als dit mogelijk is. Overmatige verantwoordelijkheid kan stress veroorzaken. Door de last te delen helpt het stress te verminderen en je te focussen op de taken die belangrijk voor je zijn.
  • Beperk afleidingen: Zorg ervoor dat er geen afleidingen, zoals je telefoon, zijn als je aan een taak werkt. Het helpt je om je beter te concentreren, efficiënter te werken en kwalitatief beter werk af te leveren. Je bent productiever, hebt minder tijdverlies waardoor stress zal verminderen.
  • Stel realistische doelen: Het is belangrijk om realistische doelen te stellen om overbelasting te voorkomen. Wees redelijk over wat je in een bepaalde tijd kunt bereiken, dit maakt je gemotiveerder en zorgt ervoor dat je je doelt behaalt en je zelfvertrouwen stijgt.

Vereenvoudig je financiën

  • Stel een budget op: Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven en stel een wekelijks of maandelijks budget op. Dit helpt je financiën te beheren en ze onder controle te houden zodat je kunt leren te besparen op uitgaven.
  • Verminder schulden: Werk actief aan het afbetalen van schulden om financiële stress te verminderen. Zelfs als je niet veel in één keer kunt betalen is het verstandig om meer te betalen dan de minimale maandelijkse aflossingen. Zo ben je sneller van je schuld af.
  • Zeg onnodige abonnementen op: Beoordeel al je abonnementen en diensten en zeg die op waar je niet voldoende gebruik van maakt. Dit zorgt ervoor dat je veel geld kan besparen en er meer naar je spaarpot of schulden aflossing kan.
  • Eet thuis en gebruik een weekboodschappenlijst: Eten is een van de duurste maandelijkse uitgaven, maar het is bijna altijd goedkoper om thuis te eten dan uit eten te gaan. Maak een lijstje voor de weekboodschappen en houd je eraan. Dit vermindert impulsieve uitgaven en de kans dat je iets koopt wat je niet gebruikt.
  • Energieverbruik verminderen: Je kan geld besparen op dagelijkse dingen, zoals de vaatwasser alleen laten draaien als hij vol is, het licht overdag uitdoen en apparaten uit het stopcontact halen. Dit helpt geld en het milieu te besparen!
  • Beperk impulsaankopen: Denk goed na voordat je iets koopt om overbodige uitgaven en miskopen te beperken. Pas zo nodig de 30-dagenregel toe: als je iets ziet dat niet op je lijstje staat en dat je wilt hebben, schrijf het dan op en denk er 30 dagen over na. Als je dat item na 30 dagen nog steeds wilt, ben je vrij om het te kopen.
  • Automatiseer rekeningen: Stel automatische betalingen in voor rekeningen die maandelijks terugkeren. Door ze te automatiseren, loop je minder kans op hoge kosten als je een betaling vergeet.
  • Bouw een financiële noodsituatiebuffer op: Zorg ervoor dat je een financiële buffer hebt om onverwachte uitgaven op te vangen en financiële stress te verminderen. Spaar een bedrag gelijk aan enkele maanden aan kosten om onverwachte uitgaven op te vangen.
  • Maak van sparen een prioriteit: Geld zorgt voor financiële vrijheid en gemoedsrust. Het kan moeilijk zijn om geld te sparen, maar het is veel moeilijker om geen geld achter de hand te hebben.
  • Plan grote uitgaven vooraf: Voordat je grote aankopen doet, zoals een auto of een vakantie, stel een budget op en plan zorgvuldig zodat je het je zonder (te hoge) schulden kunt veroorloven.

Vereenvoudig je digitalisering

  • Beperk het aantal apps op je smartphone: Verwijder apps die je vrijwel nooit gebruikt of die je afleiden. Door alleen essentiële apps te behouden, wordt je telefoon minder rommelig en kun je je beter concentreren. Als je de extra apps hebt verwijderd, kun je nog meer opruimen door je apps in mappen te sorteren.
  • Beperk meldingen: Schakel onnodige meldingen uit op je apparaten om afleiding te minimaliseren en je focus te behouden. Zet meldingen uit voor apps die geen prioriteit voor je hebben.
  • Minimaliseer sociale media: Beperk je tijd op sociale media en het aantal online platforms waarop je actief bent. Kies platforms en apps die goed bij je behoeften passen en verwijder degenen die je niet gebruikt. Hierdoor verminder je de hoeveelheid tijd die je besteedt aan digitale afleiding zodat je je beter kan focussen, je productiviteit vergroot en meer vrije tijd overhoudt.
  • Organiseer het beginscherm van je computer: Verwijder ongewenste rommel en ruim je mappen op om meer gemoedsrust te creëren.
  • Organiseer digitale bestanden: Maak mappen en labels om digitale documenten en foto’s te organiseren. Houd een logische structuur aan. Ga door je digitale bestanden, e-mails, foto’s en apps en verwijder wat je niet meer nodig hebt.
  • Schoon je e-mail op: Beheer je e-mails actief door ongewenste e-mails te verwijderen of te archiveren en regelmatig je inbox op te schonen. Gebruik mappen en labels om je inbox georganiseerd te houden.
  • Automatiseer taken: Gebruik apps en tools die je helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van dagelijkse taken. Dit kan gaan over het beheren van je financiën, takenlijsten, notities, enzovoort.
  • Maak back-ups van digitale bestanden: Regelmatig back-ups maken van belangrijke documenten en bestanden naar een externe schijf of cloudopslag voorkomt dat je gegevens verliest en zorgt voor gemoedsrust.
  • Gebruik een wachtwoordmanager: Vereenvoudig het beheer van wachtwoorden met een wachtwoordmanager om sterke en unieke wachtwoorden te genereren en op te slaan. Dit voorkomt de noodzaak om wachtwoorden te onthouden en verbetert de online beveiliging.
  • Beperk je schermtijd: Verminder passieve schermtijd. Een beetje tv kijken en streamen is oké, maar te veel is niet goed. Probeer meer hobby’s te vinden die je lichaam en geest actief maken.

Vereenvoudig je mindset en zelfzorg

  • Zorg goed voor jezelf: Geef prioriteit aan slaap, ga vroeg naar bed en sta vroeg op. Een regelmatig slaappatroon kan je energieniveau verhogen en je gezondheid verbeteren.
  • Beweeg je lichaam: Je lichaam bewegen helpt niet alleen om actief en gezond te blijven, maar het is ook goed voor je geest. Beweging stimuleert de afgifte van endorfines, die je humeur en energie verhogen. Je zal je hierdoor snel positiever voelen.
  • Vereenvoudig je verzorgingsroutine: Wees kritisch naar alle stappen in je routine, zijn ze allemaal nodig? Gebruik alleen producten die echt nodig zijn voor jouw huid en persoonlijke verzorging.
  • Focus op het heden: Laat zorgen over de toekomst en spijt over het verleden los en concentreer je op het hier en nu. Meditatie kan hierbij helpen. Het zorgt er ook voor dat stress verminderd, je geest kalmeert en je mentale welzijn verbetert.
  • Minimaliseer negatieve gedachten: Herken je negatieve gedachten en vervang ze door positieve en constructieve gedachten. Laat los wat je niet kunt controleren en accepteer het heden zoals het is om innerlijke rust te bereiken.
  • Doe bewuste ademhalingsoefeningen. Als je gestrest, angstig of overweldigd bent, neem de tijd om te ademen. Diep ademhalen en je ademhaling tellen kan je helpen ontspannen, te kalmeren en je aandacht te richten op het huidige moment.
  • Praktiseer dankbaarheid: Richt je op de positieve aspecten van je leven en wees dankbaar voor wat goed gaat. Dit helpt je een positievere kijk op het leven te ontwikkelen. Leer tevreden te zijn met minder, focus op wat je hebt in plaats van wat je niet hebt. Waardeer de eenvoudige alledaagse momenten en geniet van de vreugde die ze brengen.
  • Wees jezelf: Probeer niet iemand anders te zijn. Je zult jezelf alleen maar ongelukkig maken omdat je niet trouw bent aan jezelf. Het leven is kort, verspil het niet door te doen alsof je iemand anders bent.
  • Leer ‘nee’ zeggen: Wees selectief in je verplichtingen en zeg nee tegen zaken die je overweldigen. Stel jezelf niet overmatig beschikbaar voor mensen en activiteiten waar je geen tijd voor hebt. Als iets geen prioriteit voor je is, is het prima om het los te laten.
  • Wees geduldig met jezelf: Wees vriendelijk voor jezelf en verminder de gewoonte van negatieve zelfkritiek. Gun jezelf ruimte om te groeien en te leren van je fouten zonder streng te zijn voor jezelf. Dit kan je zelfvertrouwen en gemoedsrust vergroten. Praat tegen jezelf zoals je zou praten tegen een dierbare vriend die zich rot voelt. Jij verdient ook liefde en aanmoediging.

Meer lezen over dit onderwerp


Beeld: Freepik


Ontvang nu gratis de ‘Zelfliefde Startersgids’!

In dit gratis e-book geef ik je handvatten en diverse waardevolle tips om vandaag nog te starten met zelfliefde. Download nu gratis!

Door te downloaden geef je aan dat je de privacyverklaring hebt gelezen en dat je maandelijks de nieuwste Mooigids artikelen in je mailbox wilt ontvangen. Geen spam!!


Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte!

Lees de privacyverklaring.