Snel je weerstand verhogen met deze 5 tips

Vooral in de koude maanden ben je meer vatbaar voor een verkoudheid en kun je vaker ziek worden. Maar in de rest van het jaar wil je natuurlijk ook een goede weerstand hebben, helemaal nu de coronacrisis heerst. Een goede weerstand en afweersysteem is een voorwaarde voor een goede gezondheid. En daar heb je gedurende het hele jaar baat bij.

Maar wat doet je weerstand eigenlijk, hoe zorg je voor een goede weerstand en kan je deze eigenlijk wel verhogen? Ik leg het je uit in dit artikel.

Wat doet je weerstand?

Dagelijks wordt ons lichaam blootgesteld aan miljoenen bacteriën en virussen die ons ziek kunnen maken. Een goede weerstand zorgt er niet alleen voor dat je minder vaak ziek wordt, het zorgt er ook voor dat een verkoudheid of griepje korter duurt. Je weerstand is een functie van je afweersysteem dat je beschermt tegen ziekteverwekkers zoals virussen en bacteriën. Dit afweersysteem bestaat onder andere uit de witte bloedcellen, lymfeklieren en je milt. Je lichaam herkent deze ziekteverwekkers en zal er alles aan doen om deze indringer op te ruimen. Ben je vaak verkouden, heb je regelmatig last van griepklachten of andere infecties, dan is de kans groot dat je weerstand verlaagd is.

Oorzaken van (tijdelijk) verlaagde weerstand

Een lage weerstand maakt je kwetsbaarder voor ziekteverwekkers waardoor je eerder een verkoudheid of griep kunt krijgen. Er zijn diverse redenen waardoor je weerstand verlaagd is. Dit kan ook van tijdelijke aard zijn zoals na een zwangerschap of een stressvolle gebeurtenis, iets waar ik zelf lang last van heb gehad. Vooral een ongezonde leefstijl met ongezonde voeding, weinig slaap en langdurige stress dragen bij aan een lage weerstand. Maar ook bepaalde medicijnen en ziektes kunnen je weerstand doen verlagen.

Kun je je weerstand wel verhogen?

Het is zeker mogelijk om je weerstand te verhogen en op peil te houden, hier dragen een aantal factoren aan bij. Anders dan sommige fabrikanten je willen laten geloven, lukt dit niet ‘even’ door het slikken van een aantal vitaminepilletjes. Ga hier bewust mee om en laat het in ieder geval niet een vervanging van groente en fruit worden. Hieronder lees je een aantal tips waar je vandaag nog mee aan de slag kan gaan om je weerstand te verhogen.

5 tips om je weerstand te verhogen

1. Kies voor gezonde voeding
Zet vanaf nu gezonde voeding op nummer 1. Eet zoveel mogelijk verse voeding van Moeder Natuur zoals groenten, fruit en peulvruchten en zo min mogelijk bewerkt voeding zoals koekjes en snoep (een enkele keer zondigen daar gelaten natuurlijk). Deze gezonde voeding zorgt voor voldoende bouwstoffen zoals zink en vitamine C die bijdragen aan het optimaal functioneren van o.a. de witte bloedcellen. Ook vocht is van essentiële aard om afvalstoffen goed te kunnen afvoeren, drink daarom voldoende water, bouillon en thee.

Krachtige boosters voor je weerstand:
Gember, noten, citrusvruchten, peulvruchten, ui, knoflook, groene groente, zoete aardappel, wortel, ei, vette vis, haver en volkoren producten.

2. Blijf regelmatig in beweging
Beweging is belangrijk voor een goede weerstand. Door regelmatig te bewegen help je de bloedcirculatie voor een goede doorbloeding. Geef ook liefst de voorkeur aan bewegen in de buitenlucht. Maak een lange wandeling of pak de fiets en vang zo meteen voldoende daglicht voor de aanmaak van vitamine D dat ook een belangrijke rol speelt bij je weerstand.

3. Neem voldoende rust en houd regelmaat
Je afweersysteem is een zeer actief orgaan dat voldoende rust nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zorg dus voor voldoende ontspanning, rustmomenten tussendoor en neem de 8 uren nachtrust die je lichaam nodig heeft om weer op te laten. Houd daarnaast dagelijks eenzelfde ritme aan; sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, houd je aan vaste eetmomenten en ga op tijd naar bed. Door regelmaat te houden kan je afweersysteem op zijn best functioneren.

4. Geef aandacht aan hygiëne
Een goede hygiene is van belang in de strijd tegen ziekteverwekkers. Richt je hierbij vooral op handen wassen. Omdat je met je handen overal aan zit zorgen ongewassen handen voor zo’n 80% van alle infecties. Je kan je handen rustig wassen met een gewone zeep, speciale desinfecterende zeep is niet nodig. De manier waarop je je handen wast is wel van belang. Was minstens 20 seconden en maak een goede wassende beweging over je hele handen, vergeet de bovenkant en je duimen niet! Was je handen altijd na een toiletbezoek, voor het eten en na het snuiten van je neus. Helaas kan door vaak te wassen de huid van je handen gaan uitdrogen. Gebruik dan regelmatig een vette handcrème om de huid soepel te houden.

5. Denk positief en voorkom stress
Stress is een enorme aanslag op je afweersysteem. Stress zorgt namelijk voor een vecht of vlucht reactie wat je lichaam erg veel energie kost. Hierdoor is het niet goed in staat om ziekteverwekkers onschadelijk te maken en word je dus eerder ziek. Zorg er daarom voor dat je voldoende ontspant en je lekker in je vel zit. Ademhalingsoefeningen en positieve gedachten kunnen hier aan bijdragen. Je zal merken dat dit je afweersysteem positief beïnvloed.

Bronnen
Dokterdokter.nl
NU.nl/gezondheid
Holistik.nl


Vraag: welke maatregelen neem jij om je weerstand op peil te houden?


Ontvang gratis de ‘Zelfliefde Startersgids’!

In dit gratis e-book geef ik je handvatten en diverse waardevolle tips om vandaag nog te starten met zelfliefde. Download nu gratis!


Door te downloaden ga je ermee akkoord dat ik je gegevens met zorg verwerk volgens de privacyverklaring.

One comment

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.