Nu is het tijd voor me-time | 5 tips

Maak jij genoeg tijd vrij voor jezelf? Door de drukte van het dagelijks leven is de kans groot dat me-time er wel eens bij inschiet. Terwijl dit eigenlijk heel belangrijk is om de balans tussen stress en ontspanning te bewaren. Je tijd wordt veelal opgeslokt door de dagelijkse bezigheden zoals je gezin, huishouden, werk en je sociale verplichtingen. Er blijft dan niet veel tijd meer voor jezelf over. Herkenbaar? Lees dan gauw even verder!

In dit artikel vertel ik je wat me-time eigenlijk is en waarom het belangrijk is voor een gezond en gelukkig leven. Daarnaast geef ik je inzichten in hoe je deze tijd voor jezelf neemt en hoe je ze kan benutten. Of je nou jonge kinderen, oudere kinderen of geen kinderen maar een hectische baan hebt. Voor iedereen die met teveel stress kampt en te weinig ontspanning neemt geldt eigenlijk hetzelfde.

Wat is me-time?

Me-time betekent letterlijk ‘tijd voor jezelf’. Deze tijd mag je 100% aan jezelf besteden en zo indelen zoals jij dit het liefste wilt. Ondanks dat je hebt gekozen voor het gezinsleven, je sociale kring en die leuke baan kunnen deze ook veel energie kosten. Het is daarom heel belangrijk en noodzakelijk om weer op te kunnen laden door iets helemaal voor jezelf te doen. Even dat doen waar je veel energie van krijgt en blij van wordt. Door me-time te nemen kun je soms letterlijk weer even op adem komen, je hoofd leegmaken en bijtanken. Zie me-time daarom niet als een luxe maar als onderdeel van je eerste levensbehoefte.

Waarom is me-time belangrijk?

Als je niet voor voldoende me-time zorgt en maar door blijft gaan, is de kans groot dat je emmer op den duur zal overlopen waardoor je overspanningsverschijnselen kan krijgen. Dit kan gaan om oververmoeidheid, vaak ziek voelen, veel moeten huilen, een kort lontje hebben en een algeheel gevoel hebben van ‘het niet meer aan te kunnen’. Dan zit de stress al te diep in je lichaam en is het tijd om op de rem te trappen voor je in een burn-out terecht komt. Als je niet lief bent voor jezelf kun je ook niet lief en zorgzaam zijn voor anderen. Zet jezelf daarom altijd op de eerste plaats! Dit doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen, een ontspannen mama is een blije mama.

Zo creëer je me-time met deze 5 tips

Ieder mens is anders en elke situatie is anders. Er is daarom niet één manier om invulling te geven aan je me-time. Vind je het lastig om te beginnen en je me-time in te vullen? Dan heb ik hieronder een aantal tips die je als leidraad kunt gebruiken om met me-time te starten.

Tip 1. | Soms is het nodig om letterlijk me-time voor jezelf in te plannen. Zet ergens een kruis in je agenda en neem een paar uur of dag(deel) voor jezelf. En houd je hier ook aan! Doe dit wel in overleg met je partner zodat hij/zij ook op de hoogte is van je plannen. Je partner kan dit andersom natuurlijk ook doen.

Tip 2. | Tijdens me-time maakt het niet uit wat je doet, niets moet en alles mag. Als je maar iets kiest waar je rust in vindt zodat je kan ontspannen. Je kan bijvoorbeeld kiezen om een paar bladzijden in dat boek of tijdschrift te lezen die al een poosje op je ligt te wachten. Of om een uitgebreid bad te nemen met een heerlijke badolie, een geurkaarsje en een ontspannen muziekje aan. Drink een heerlijke kop thee op de bank en staar gewoon even voor je uit. Of bedenk een leuke hobby zoals kleuren voor volwassenen. Een lange wandeling in de natuur maken samen met die leuke vriendin kan natuurlijk ook. Je hoeft me-time niet persé alleen in te vullen! Het gaat er om dat je van de gekozen activiteit positieve energie krijgt.

Tip 3. | Laat eens de boel de boel, het hoeft niet perfect. Als je kindje op bed ligt, naar de peuterspeelzaal is of naar school gaat op je vrije ochtend, ga dan niet allemaal huishoudelijke taken doen. Plan dan juist een paar uurtjes voor jezelf in! Accepteer dat er speelgoed rondslingert of dat er altijd wel een was opgevouwen kan worden. Het hoeft niet meteen opgeruimd te worden, de kans is groot dat het er de volgende dag weer ligt. Neem liever een heerlijk rustmomentje nu het even kan.

Tip 4. | Je hoeft niet alles zelf te doen. Spreek met je partner af wie welke huishoudelijke taken en de verzorging van de kindjes op zich neemt. Gun elkaar ook een uitslaapochtend in het weekend. De ene weekenddag slaap jij uit en de andere je partner. Als je kindjes al wat groter zijn kun je ze ook wat zelfstandige taakjes leren. Zoals het ontbijt klaarzetten, zelf kleren aan doen of de tv te bedienen in de ochtend zodat jij dit niet voor ze hoeft te doen.

Tip 5. | Me-time is niet egoïstisch, zet die schuldgevoelens en negatieve gedachten dus van je af! Het is niet erg om je partner even alleen te laten met de kindjes, ze bij de oppas achter te laten, geen sociale afspraken te plannen of het huis niet altijd aan kant te hebben. Als je aan je schuldgevoel toegeeft zul je nooit een moment voor jezelf hebben. Gun jezelf die vrije tijd, je wordt er echt een leuker mens van!

Liefs Evelien

P.S. wil je geen enkel artikel missen? Volg me dan op InstagramFacebook of Pinterest

Bronnen:
Mamaplaats.nl
Psychologievansucces.nl


Ontvang gratis de ‘Zelfliefde Startersgids’!

In dit gratis e-book geef ik je handvatten en diverse waardevolle tips om vandaag nog te starten met zelfliefde. Download nu gratis!


Door te downloaden ga je ermee akkoord dat ik je gegevens met zorg verwerk volgens de privacyverklaring.

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.