Hoe je eigen gedachten je leven kunnen beïnvloeden

Je gedachten zijn een krachtig iets. Het kan je humeur, je dag maar zelfs ook je hele leven sterk beïnvloeden. Een gedachte die in je hoofd opkomt, of het nou de waarheid is of niet, kan door je geest worden omgezet tot realiteit. Iets waar je niet te lichtzinnig mee om wilt gaan.

Je gedachten bepalen hoe je je voelt en hoe je mindset is. Deze gedachten willen vaak maar één ding en dat is de werkelijkheid verdraaien. Onze geest heeft het vermogen ons depressief en letterlijk ziek te maken, daarom is negatief denken zo slecht voor je gezondheid. Maar gelukkig heeft ze tegelijkertijd ook het vermogen om weer te helen en blij te worden. Iets wat ik in de afgelopen jaren zelf heb ervaren.

Negatieve gedachten

Dagelijks heb je zo’n 60.000 gedachten waarvan 90% herhaling is. Alle ervaringen die je ooit hebt opgedaan zitten opgeslagen in je hersenen en kunnen dagelijks je handelingen beïnvloeden. Wij mensen hebben de neiging vooral op het negatieve te focussen. Dit is een gegeven en kun je eigenlijk niet zoveel aan doen. Het zit van nature in de mensheid, zo hebben onze voorouders weten te overleven. Als je gevaar over het hoofd zag, kon het je je leven kosten. Ons brein scant daarom vaker op tegenslag en negativiteit. Positiviteit en complimenten blijven minder goed hangen dan negatieve ervaringen. Daarom is positief denken lastiger dan het lijkt.

Als je voortdurend negatief denkt, angstig bent of je onzeker voelt heeft dit vooral zijn weerslag op je geluksgevoel maar zeker ook op je weerstand en immuunsysteem. Hierdoor is je lichaam minder op haar hoede voor ziekteverwekkers en zal ze ze daardoor makkelijker je lichaam binnen laten. Daarom zijn we vatbaarder op negatieve en verdrietige momenten waardoor we dan sneller ziek kunnen worden.


“Gedachten zijn als vlinders.
Ze zijn ongrijpbaar en kunnen eerst best lelijk zijn.
Maar als je er genoeg rust, tijd en aandacht aan schenkt
kunnen ze ontpoppen tot iets moois”

mooigids.nl


Mijn eigen gedachten

Toen ik 3,5 jaar geleden na de geboorte van onze jongste zoon in een postnatale depletie (of burn-out) terecht kwam was ik op dat moment niet tevreden over mijn leven terwijl ik alles had waar ik ooit van droomde. Toch voelde ik me niet gelukkig en kon ik alleen maar negatief denken over alle drukte wat een pasgeborene en peuter(puber) met zich meebrengt. Door alle spanningen, stress en vrijwel geen rustmomenten (inclusief slechte nachtrust) raakte ik totaal uitgeput. Ik kwam hierdoor in een negatieve spiraal, had een kort lontje en was heel vaak ziek.

Mijn eigen negatieve gedachten namen mijn hele gemoedstoestand over waardoor ik minder heb kunnen genieten van het eerste jaar van mijn tweede kindje dan ik had gewild. Dit komt ook doordat ik veelal een denker ben, graag controle houd en perfectionistisch ben aangelegd. Ik doe de dingen graag goed en precies op mijn manier. Doordat je het eerste jaar van een pasgeborene niet in de hand hebt en ik er dus ook geen controle over had werd ik alleen maar negatief. Dit had zijn weerslag op mijn eigen gesteldheid en die van het hele gezin aangezien kinderen jouw negatieve gevoelens feilloos kunnen aanvoelen. Toen ik eenmaal mijn verhaal had gedaan bij een psychologe en zij mijn gevoel erkende als een burn-out kon ik het loslaten. Ik werkte aan mijn eigen gedachten en werd meer mindful wat mij als persoon erg heeft veranderd.

Vaker positief denken

Door je aan te leren om juist positief in plaats van negatief te denken kun je je hele gemoedstoestand en geluksgevoel een boost geven. In zekere zin bepalen onze gedachten onze gewoonten en gedrag. Het is belangrijk om niet elke gedachte die door je hoofd gaat als feit aan te nemen. Het is jouw perspectief en verbeelding op dat moment, wat niet wil zeggen dat het ook de werkelijkheid is. Door niet alles te geloven wat je denkt houd je ruimte voor andere perspectieven die anders nooit tot je waren gekomen.

Snelle tips voor positieve gedachten
* Begin je dag positief door te denken dat het een goede dag zal worden
* Denk en praat positief en herhaal dit elke dag
* Stel jezelf de vraag of het echt de waarheid is wat je nu denkt of dat het een aanname is
* Een negatieve gedachte waar je al over hebt nagedacht hoef je niet opnieuw te denken
* Leg de focus op dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt
* Heb waardering voor alles wat je kunt, hebt en meemaakt dan word je vanzelf positief gestemd

Onthoud dat gedachten je meestal niet zomaar overkomen maar dat je ze zelf creëert en dus zelf in de hand hebt. Negatieve gedachten ontstaan omdat je ze zelf toelaat er te zijn. Je gaat in je eigen gedachten geloven en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal. Toch kun je zelf bepalen in hoeverre je negatieve gedachten toelaat. Ben je ze liever kwijt dan rijk? Dan zul je er zelf aan moeten werken om vaker van binnenuit een positieve draai aan je gedachten en ervaringen te geven. Bijvoorbeeld dat je van een bepaalde ervaring baalt maar er toch iets uit hebt kunnen halen waar je weer van hebt geleerd. Dan zul je op den duur merken dat je geest in je eigen positieve gedachten gaat geloven. Hierdoor zul je beter in je vel gaan zitten, je zal meer gaan genieten van het leven en je zal je veel gelukkiger gaan voelen.

Bronnen
Psychologiemagazine.nl
Verkenjegeest.com
Happinez.nl
Mynd.nu


Ontvang gratis de ‘Zelfliefde Startersgids’!

In dit gratis e-book geef ik je handvatten en diverse waardevolle tips om vandaag nog te starten met zelfliefde. Download nu gratis!


Door te downloaden ga je ermee akkoord dat ik je gegevens met zorg verwerk volgens de privacyverklaring.

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.