Als je een lage weerstand hebt ben je vooral in de koude maanden vatbaarder om ziek te worden van een verkoudheid of griepvirus. Maar in de rest van het jaar wil je natuurlijk ook een goede weerstand hebben. Een goede weerstand en afweersysteem is een voorwaarde voor een goede gezondheid. Maar wat doet je weerstand eigenlijk, hoe zorg je voor een goede weerstand en kan je deze eigenlijk wel verhogen? Ik leg het uit in dit artikel.

Wat doet je weerstand?

Dagelijks wordt ons lichaam blootgesteld aan miljoenen bacteriën, virussen en schimmels die ons ziek kunnen maken. Een goede weerstand zorgt er niet alleen voor dat je minder vaak ziek wordt, het zorgt er ook voor dat een verkoudheid of griepje korter duurt.

Je weerstand is een functie van je afweersysteem dat je beschermt tegen ziekteverwekkers zoals virussen en bacteriën. Dit afweersysteem bestaat onder andere uit de witte bloedcellen, lymfeklieren en je milt. Je lichaam herkent deze ziekteverwekkers en zal er alles aan doen om deze indringer op te ruimen. Ben je vaak verkouden, heb je regelmatig last van griepklachten of andere infecties, dan is de kans groot dat je weerstand verlaagd is.

Oorzaken van (tijdelijk) verlaagde weerstand

Een lage weerstand maakt je kwetsbaarder voor ziekteverwekkers waardoor je eerder een verkoudheid of griep kunt krijgen. Er zijn diverse redenen waardoor je weerstand verlaagd is. Dit kan ook van tijdelijke aard zijn zoals na een zwangerschap of een stressvolle gebeurtenis, iets waar ik zelf lang last van heb gehad.

Vooral een ongezonde leefstijl met ongezonde voeding, weinig slaap en langdurige stress dragen bij aan een lage weerstand. Maar ook bepaalde medicijnen en ziektes kunnen je weerstand doen verlagen.

Leestip: Starten met gezonder leven | 3 logische tips

Kun je je weerstand wel verhogen?

Het is zeker mogelijk om je weerstand te verhogen en op peil te houden, hier dragen een aantal factoren aan bij. Vooral gezonde voeding, regelmatig bewegen en aanvullende supplementen kunnen je hierbij ondersteunen. Hieronder lees je een aantal tips waar je vandaag nog mee aan de slag kan gaan om je weerstand te verhogen.

weerstand verhogen

5 tips om je weerstand te verhogen

1. Kies voor gezonde voeding

Zet vanaf nu gezonde voeding op nummer 1. Eet zoveel mogelijk verse voeding van Moeder Natuur zoals groenten, fruit en peulvruchten en zo min mogelijk bewerkte voeding zoals koekjes en snoep. Deze gezonde voeding zorgen voor voldoende bouwstoffen die bijdragen aan het optimaal functioneren van o.a. de witte bloedcellen. Ook vocht is van essentiële aard om afvalstoffen goed te kunnen afvoeren, drink daarom voldoende water, bouillon en thee.

Krachtige voeding waar je weerstand blij van wordt zijn: gember, noten, citrusvruchten, peulvruchten, honing, ui, knoflook, groene groente, zoete aardappel, wortel, ei, vette vis, haver en volkoren producten.

Je kan je weerstand ook een boost geven en extra blijven ondersteunen door een vitamine supplement aan je gezonde en gevarieerde voeding toe te voegen. Kies bijvoorbeeld voor een multivitamine als je weerstand wel een extraatje kan gebruiken. Daarnaast helpen vitamine A, vitamine B12, Vitamine C, Vitamine D, IJzer, Selenium en Zink onze weerstand te verhogen.

2. Blijf regelmatig in beweging

Beweging is belangrijk voor een goede weerstand. Door regelmatig te bewegen help je de bloedcirculatie voor een goede doorbloeding. Geef ook liefst de voorkeur aan bewegen in de buitenlucht. Maak een lange wandeling of pak de fiets en vang zo meteen voldoende daglicht voor de aanmaak van vitamine D dat ook een belangrijke rol speelt bij je weerstand.

3. Neem voldoende rust en houd regelmaat

Je afweersysteem is een zeer actief orgaan dat voldoende rust nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zorg dus voor voldoende ontspanning, rustmomenten tussendoor en neem de 8 uren nachtrust die je lichaam nodig heeft om weer op te laten. Houd daarnaast dagelijks eenzelfde ritme aan; sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, houd je aan vaste eetmomenten en ga op tijd naar bed. Door regelmaat te houden kan je afweersysteem op zijn best functioneren.

4. Geef aandacht aan hygiëne

Een goede hygiene is van belang in de strijd tegen ziekteverwekkers. Richt je hierbij vooral op handen wassen. Omdat je met je handen overal aan zit zorgen ongewassen handen voor zo’n 80% van alle infecties. Was je handen goed met gewone zeep of gebruik een speciale hygiënische desinfecterende gel.

De manier waarop je je handen wast is ook van belang. Was minstens 20 seconden en maak een goede wassende beweging over je hele handen, vergeet de bovenkant en je duimen niet! Was je handen altijd na een toiletbezoek, voor het eten en na het snuiten van je neus. Helaas kan door vaak te wassen de huid van je handen gaan uitdrogen. Gebruik dan regelmatig een vette handcrème om de huid soepel te houden.

Leestip: 9 tips voor natuurlijk mooie en gezonde nagels

5. Denk positief en voorkom stress

Stress is een enorme aanslag op je afweersysteem. Stress zorgt namelijk voor een vecht of vlucht reactie wat je lichaam erg veel energie kost. Hierdoor is het niet goed in staat om ziekteverwekkers onschadelijk te maken en word je dus eerder ziek. Zorg er daarom voor dat je voldoende ontspant en je lekker in je vel zit. Ademhalingsoefeningen en positieve gedachten kunnen hier aan bijdragen. Je zal merken dat dit je afweersysteem positief beïnvloed.

Leestip: Zo zet je mindfulness in om stress te verlagen

Bronvermelding:
voedingscentrum.nl
hollandandbarrett.nl
artsenzorg.nl

close

VIP Nieuwsbrief

Meld je aan en ontvang elke maand een update van Mooigids. Mis nu nooit meer een nieuwe blogpost en blijf altijd op de hoogte!

Lees mijn privacyverklaring voor meer info