9 natuurlijke manieren voor meer energie

Elke dag energiek beginnen en eindigen zou toch heerlijk zijn? In plaats daarvan zijn we meestal moe, futloos en hebben we weinig energie. Vaak is onze drukke levensstijl de boosdoener. Stress, ongezonde voeding en weinig ontspanning zijn belangrijke oorzaken van een vermoeid gevoel. Ik geef je 9 natuurlijke manier om stap voor stap meer energie op te bouwen.

Herken je dat, je wordt ’s ochtends wakker van je wekker waarna je je uit bed moet slepen. Gedurende de dag heb je regelmatig last van een dip en ben je niet vooruit te branden. Als je na een lange werkdag thuis komt heb je geen energie meer om ook nog een uitgebreide gezonde maaltijd op tafel te zetten. Je maakt dus iets makkelijks en ploft daarna op de bank neer om onderuitgezakt Netflix aan te zetten en niet meer van de bank af te komen. Allemaal signalen dat je energietekort hebt. Maar troost je, je bent niet de enige.

Energievreters

Grote boosdoeners die energie vreten zijn voornamelijk weinig slaap, slechte voeding, stress en door blijven gaan zonder ‘echt’ rust te nemen om je energieniveau weer op te laden. Heb je het gevoel dat je wel wat meer energie kunt gebruiken? Hieronder heb ik 9 tips voor je om je energiepeil weer te verhogen zodat je weer energiek je dag zult doorkomen.

1. | Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is de basis voor een energieke dag, slechte nachtrust is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid overdag. Zorg voor voldoende slaap, zo’n 7 á 8 uur is perfect. Een chronisch slaaptekort kan van invloed zijn op je hormoonhuishouding. Echter is langer dan 8 uren slapen ook niet aan te raden, vaak voel je je daarna nog net zo vermoeid.

Je kwaliteit van slapen is ook van invloed op hoe energiek je je voelt. Hoe dieper je slaapt, hoe uitgeruster je je zult voelen. Om snel in slaap te vallen moet je rekening houden met je omgeving, je slaaprituelen en een slaapritme. Zorg voor een donkere, stille en koele slaapkamer waar geen andere verleidingen zijn zoals de tv. Draag zonodig een slaapmasker en oordopjes. Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip op bed en sta elke ochtend rond hetzelfde tijdstip op. Je zult merken dat je hierdoor beter zult slapen.

Lees ook: ‘Waarom je altijd een slaapmasker moet dragen

2. | Eet en drink gezond om je lichaam te voeden

Een van de beste energieboosters is gezonde voeding. Je lichaam maakt alleen energie aan als het de juist voedingsstoffen binnenkrijgt. Denk dan vooral aan vitaminen, mineralen en eiwitten. Een gezond en gevarieerd dieet is nodig om er zeker van te zijn dat het lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Bewerkte voeding geeft ons niet de juiste voedingsstoffen die wij nodig hebben voor veel energie. Er zitten vaak veel suikers en vetten in verwerkt. Om deze voeding te verwerken kost het je lichaam alleen maar aan energie. Waar krijg je dan wel energie van? Van verse (groene) groente, zoete aardappel, avocado en fruit. Van gezonde volkoren koolhydraten zoals volkoren brood/past en zilvervliesrijst. En ook noten, vis en eieren. Houd de 80/20 regel aan waarbij je jezelf ook wat lekkers gunt, zo houd je het beter vol.

Vergeet ook niet voldoende water te drinken gedurende de dag, zo’n 1,5 liter. Ons lichaam moet goed gehydrateerd blijven om goed te kunnen functioneren. Door onvoldoende water te drinken kun je je ook vermoeid gaan voelen.

3. | Beweeg en maak je lichaam sterk

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar als je moe bent is het noodzakelijk om in beweging te komen door te wandelen of sporten. Bewegen is namelijk een natuurlijke energiebooster. Bewegen en sporten zal je op de korte termijn moe maken, maar op de lange termijn zul je merken dat je lichaam sterker wordt en je minder snel uitgeput raakt waardoor je je energieker gaat voelen.

Door te bewegen worden je spieren sterker en groter. Je rode bloedlichamen nemen toe en je hart wordt sterker waardoor je lichaam beter doorbloed raakt en je cellen zo meer zuurstof krijgen. Dit alles samen geeft je meer energie, je voelt je fitter waardoor je gedurende de dag veel meer aan kan.

4. | Vang voldoende zonlicht

Door voldoende zonnestralen op te vangen gedurende de dag maakt je lichaam op natuurlijke wijze vitamine D aan. Een belangrijke vitamine om je energiek te voelen. Pak op een zonnige dag wat extra zonnestralen door naar buiten te gaan. Als je lang in de zon bent, vergeet dan niet zonnebrandcrème te smeren.

Van de zonnestralen krijg je niet alleen meer energie, je wordt er ook vrolijker van. De zon heeft namelijk ook een positieve invloed op je humeur doordat vitamine D de aanmaak van serotonine ondersteunt. Een tekort aan serotonine kan je moe, futloos en depressief laten voelen. Daarom hebben veel mensen in de herfst en winter last van vermoeidheid en een winterdip. Lukt het niet om veel naar buiten te gaan? Zorg er dan voor dat je veel bij het raam zit en neem zo nodig vitamine D supplementen.

5. | Verminder chronische stress

We ervaren allemaal wel eens stressvolle momenten, maar langdurige chronische stress is een aanslag op je lichaam. Stress is namelijk een van de vele boosdoeners die energie vreten. Je bent aan het piekeren; je denkt aan je to do lijstjes, problemen uit het verleden of zorgen over de toekomst. Dit maakt je moe en verzwakt je lichaam.

Je hebt de meeste energie als je ontspannen bent. Je kan stress wegnemen door de bron aan te pakken, echter lukt dit niet altijd. We zullen namelijk altijd wel problemen hebben of ons ergens zorgen om maken. Zo is het leven nou eenmaal. Wat je wel kan doen is voldoende ontspanning en rustmomenten zetten tegenover inspanning en stresssituaties. Hier kan onder andere mindfulness je bij helpen.

Lees ook: ‘Zo zet je mindfulness in om stress te verlagen

6. | Neem voldoende rustmomenten

Om stress niet de overhand te laten nemen in je leven en je lichaam, is het noodzakelijk voldoende rustmomenten voor jezelf te pakken. Een moment waarin je niets moét. Je kan ontspannen door bijvoorbeeld een warm bad en een maskertje te nemen, rustgevende muziek te luisteren, een boek te lezen of met een kop thee uit het raam staren. Het kan van alles zijn, als je er maar ontspannen van wordt.

Een snelle manier om stress te verminderen en te ontspannen is door mindfulness en mediteren. Ga ontspannen zitten, sluit je ogen, richt je op je ademhaling en vergeet even alles om je heen. Door een paar keer goed in en uit te ademenen zul je merken dat stress van je afglijd.

Als je veel aan je hoofd hebt, probeer dan je taken op te schrijven in een takenlijst. Dan kun je het uit je hoofd zetten zonder dat je het zult vergeten. Heb je problemen, zorgen of verplichtingen, blijf er niet over doorpiekeren maar maak ze concreet en probeer eventuele problemen aan te pakken.

Lees ook: ‘Nu is het tijd voor me-time

7. | Doe dingen waar je blij van wordt

Als je vrijwel alleen maar dingen doet tegen je zin in dan kost je dit enorm veel energie. Doe je echter dingen die je heel leuk vindt om te doen dan geeft dit je juist energie. Denk dan aan een hobby die je in het verleden gedaan hebt of een activiteit die je heel leuk vindt om te doen maar waar je nooit tijd voor maakt omdat verplichtingen de overhang nemen.

Onderschat niet wat doen waar je blij van wordt met jezelf en je lichaam doet. Je voelt je ontspannen, je krijgt er meer energie van, je krijgt meer zelfvertrouwen, je voelt je blijer en daardoor gelukkiger.

8. | Wees dankbaar

Iets wat ook veel energie kost is focussen op dingen die niet goed gaan en zo je negatieve gedachtes voeden. Hoe ellendig je dag of week ook mag zijn, er zijn altijd dingen om dankbaar voor te zijn. Dit kunnen ook kleine dingen zijn. Zoals de glimlach van een voorbijganger, zonnestralen op je gezicht of het fijne huis waar je samen met je gezin in woont. Door elke dag een paar dingen te noemen waar je dankbaar voor bent bevestig je de positieve dingen in je leven wat je automatisch energie zal geven.

Lees ook: ‘Leer te waarderen wat je hebt met deze 3 tips

9. | Maak er een ritueel van

Door elke dag met deze tips aan de slag te gaan zul je merken dat je je vanzelf energieker gaat voelen. Wist je dat het tot twee maanden kan duren tot een dagelijkse handeling pas een ritueel en dus gewoonte wordt? Daarnaast kan het even duren voordat je je echt energieker gaat voelen. Geef het dus de tijd en stop er niet meteen mee als je de eerste maand niet het gevoel hebt dat er iets is veranderd.

Meer lezen over dit onderwerp
Liefs Evelien

Instagram | Facebook | Pinterest


Dit artikel bevat affiliatie links, lees hier mijn disclaimer

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.